کد مطلب:231491 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:186

روایاتی درباره ی بنی هاشم
206- سلیمان بن جعفر گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود:

علی بن عبیدالله بن حسین بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام و زن و فرزندانش از اهل بهشت هستند، سپس فرمود: هر كس از فرزندان علی و فاطمه علیهماالسلام كه معتقد به ولایت اهل بیت باشند مانند مردم نیستند.

207- احمد بن عمر حلال گوید: به حضرت رضا علیه السلام عرض كردم: اگر یكی از اولاد فاطمه علیهاالسلام به ولایت شما عقیده نداشته باشد و یا با شما دشمنی كند آیا او مانند سایر مردمان است؟ و عقاب او با مردم یكی می باشد؟

فرمود: علی بن حسین علیهماالسلام می فرمود: عقاب این گونه افراد دو برابر است.

208- ابونصر بزنطی گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم منكرین ولایت از خاندان شما و یا غیر آن كه به امامت شما عقیده ندارند با هم مساوی هستند؟

فرمود: منكرین خاندان ما دو عذاب دارند و معتقدین دو ثواب می برند.

209- ابونصر بزنطی گوید: از امام رضا علیه السلام پرسیدم آیا صدقه برای بنی هاشم رواست و آنان می توانند از صدقه استفاده كنند؟

فرمود: بنی هاشم می توانند از صدقات یكدیگر استفاده كنند و گرفتن صدقه ی دیگران برای آنها روا نیست.

210- ریان بن الصلت گوید: گروهی در خراسان خدمت امام رضا علیه السلام رسیدند و گفتند: جماعتی از اهل بیت شما مرتكب كارهای ناشایست می شوند، شما



[ صفحه 425]



آنها را نهی كنید.

فرمود: من به آنها كاری ندارم، گفته شد: چرا؟ فرمود: از پدرم شنیدم می فرمود: پند و نصیحت درشتی می آورد.

211- حسین بن خالد از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود: نظر كردن به ذریه ما عبادت است.

عرض كردند: یابن رسول الله نگاه كردن به صورت همه ذریه ی پیغمبر عبادت است؟

فرمود: آری.

212- و در روایت دیگری آمده است كه ذریه پیغمبر هنگامی كه راه و روش آن حضرت را گرفته و از جاده حق منحرف نشده اند و گرد معاصی و منهیات نرفته اند نگاه كردن به چهره آنها عبادت است.

213- ابوعبدون گوید: هنگامی كه زید بن موسی برادر حضرت رضا علیه السلام را نزد مأمون آوردند، و این در وقتی بود كه زید در بصره قیام كرده و منازل آل عباس را آتش زده بود و از این جهت او را زیدالنار می گفتند.

مأمون گفت: ای زید تو در بصره خروج كردی و به جای اینكه منازل بنی امیه و ثقیف و باهله و آل زیاد را خراب كنی خانه پسر عموهایت را خراب كردی و آتش زدی.

راوی گوید: زید بن موسی مرد مزاحی بود در جواب مأمون گفت: یا امیرالمؤمنین در این گفته ها خطا كردی و اگر بار دیگر به طرف بصره برگردم از دشمنان



[ صفحه 426]



خودمان شروع می كنیم.

در این هنگام مأمون خنده اش گرفت و او را نزد برادرش امام رضا علیه السلام فرستاد و گفت: به خاطر شما از تقصیرات او گذشتم.

هنگامی كه چشم حضرت رضا علیه السلام به زید افتاد او را ملامت كرد و آزادش ساخت و سوگند یاد كرد تا زنده است با او سخن نگوید.

214- یاسر گوید: هنگامی كه زید بن موسی در مدینه خروج كرد و خانه ها و منازل گروهی را آتش زد و عده ای را نیز از دم شمشیر گذرانید، از این رو او را زیدالنار گفتند، مأمون گروهی از لشكریانش را فرستاد و او را اسیر كرده به خراسان نزد مأمون بردند.

مأمون امر كرد او را نزد حضرت رضا علیه السلام بردند، یاسر گوید هنگامی كه زید را نزد آن جناب بردند فرمود:

ای زید از گفته ی مردم عوام كوفه گول خورده ای و خیال كرده ای كه اولاد حضرت زهرا علیهاالسلام بر آتش جهنم حرام شده اند، فقط حسن و حسین علیهماالسلام از این امتیاز برخوردار هستند.

تو خیال می كنی كه معصیت و نافرمانی خداوند را بكنی و داخل بهشت گردی و موسی بن جعفر علیهماالسلام نیز اطاعت خداوند را بكند و داخل بهشت شود، پس بنابراین تو در نزد خداوند از موسی بن جعفر گرامی تر هستی.

به خداوند سوگند هیچ كس بدون اطاعت مقامی در نزد خداوند پیدا نخواهد كرد، و اگر خیال بكنی كه با معصیت مقام پیدا می كنی در اشتباه هستی.



[ صفحه 427]



زید گفت: من برادر و فرزند پدرت هستم.

امام علیه السلام فرمود: تو برادرم هستی مادامی كه از خداوند اطاعت داشته باشی.

حضرت نوح علیه السلام گفت: خداوندا فرزند من از خاندان من است، و تو وعده دادی كه افراد خاندانم را هلاك نكنی، اینك به وعده خود وفا كن.

خداوند متعال فرمود: ای نوح فرزندت از خاندانت بریده و او دنبال كارهای ناشایست رفته است.

پروردگار به خاطر اعمال زشت او را از فرزندی نوح بیرون كرد.

215- حضرت رضا علیه السلام از پدرش روایت كرده كه اسماعیل به حضرت صادق علیه السلام عرض كرد ای پدرم درباره گناهكاران اهل بیت و غیر آنها چه می فرمائید؟

امام صادق علیه السلام فرمود: «لیس بأمانیكم و لا أمانی أهل الكتاب من یعمل سوءا یجزبه».

216- حسن بن جهم گوید خدمت حضرت رضا علیه السلام بودم در حالی كه زید بن موسی برادرش هم حضور داشت، امام رضا علیه السلام فرمود:

ای زید از خداوند بترس فقط متقین در نزد ما ارزش دارند، هر كس از خداوند نترسد و مراقب افعال و اعمال خود نباشد از ما نیست.

ای زید هیچ وقت به شیعیان ظلم و ستم نكن كه نور و بهائت از بین می رود.



[ صفحه 428]



ای زید مردم از این جهت شیعیان ما را دشمن می دارند و خون آنها را مباح می شمارند و اموال آنها را حلال می دانند كه آنها دوستان ما هستند و به ولایت ما اعتقاد دارند، و اگر به شیعیان ما بدی كنی و به آنان ستم نمائی از حقوق خود در نزد ما استفاده نخواهی كرد.

حسن بن جهم گوید: حضرت رضا علیه السلام پس از این متوجه من شد و فرمود:

ای فرزند جهم هر كسی با دین خداوند مخالفت كند من از او بیزاری می جویم و هر كس می خواهد باشد و به هر قبیله و خاندانی كه می خواهد منسوب گردد.

ای حسن بن جهم هر كس با خداوند دشمنی كند تو او را دوست نگیر.

گوید: عرض كردم: یابن رسول الله چه اشخاص با خداوند دشمن هستند.

فرمود كسانی كه معصیت خداوند را انجام می دهند.

217- ابراهیم بن محمد همدانی گوید از امام رضا علیه السلام شنیدم می فرمود هر كس معصیت كاری را دوست بگیرد معصیت كرده، و هر كس بنده فرمان برداری را اطاعت كند و دوست بدارد، او نیز فرمان بردار است.

هر كس ستمكاری را كمك كند او خود ستمكار است، و هر كس عادلی را ترك گوید ظالم است.

هیچ كس با خداوند نسبتی ندارد، و كسی به دوستی پروردگار نمی رسد مگر به اطاعت و فرمانبرداری.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود ای بنی عبدالمطلب با اعمال و



[ صفحه 429]



افعال خود به من نزدیك شوید، نه به حسب و نسب.

خداوند متعال می فرماید: «فاذا نفح فی الصور فلا أنساب بینهم یومئذ، و لا یتسائلون، فمن ثقلت موازینه فاولئك هم المفلحون، و من خفت موازینه فاولئك الذین خسروا أنفسهم فی جهنم خالدون».



[ صفحه 430]